Voor alle oefeningen op deze website geldt dat ze vaak herhaald moeten worden, het liefst een aantal keren per dag. Aan het begin zullen ze moeilijk zijn of zelfs onmogelijk lijken. Maar u zult merken dat in de loop van de tijd toch revalidatie van het lichaam en het zenuwstelsel in het bijzonder plaatsvindt.

Niet alle oefeningen zijn gunstig voor iedere patiënt. U kunt uitproberen welke oefeningen u bevallen. Geef moeilijkere oefeningen wel een kans, want de meeste oefeningen werken niet direct.

Oefening 1.

Beschrijving: Probeer tijdens het lopen een liedje te zingen of zachtjes te  neuriën of bijvoorbeeld sommen te maken.

Waar op letten bij deze oefening: Merkt u dat zingen/neuriën of een afleidende taak doen in uw hoofd (zoals sommen maken) helpt om meer 'automatisch' en daardoor normaler te lopen? De oefening is bedoeld om de hersenen weer normaal bewegen aan te laten leren. U kunt de oefening wellicht toepassen in verschillende situaties, en ook proberen of u het normale lopen vol kunt houden als u even stopt met de oefening. Probeer dat uit te bouwen.

Oefening 2.

Beschrijving: Probeer achteruit te lopen.

Waar op letten bij deze oefening: In de hersenen heeft achteruit lopen een ander 'programma' dan vooruit lopen. Het kan zijn dat achteruit lopen meer automatisch gaat en gemakkelijker is. Natuurlijk kunt u niet vervolgens altijd achteruit lopen. Deze oefening is bedoeld om te leren en aan te voelen dat er niets kapot is, als achteruit lopen kan, kan vooruit lopen ook. Niet alleen bewust, maar ook onbewust heeft dat effect: de hersenen bemerken ook dat dat goed gaat. Het helpt dus om de hersenen te trainen in normaal lopen.

Oefening 3.

Beschrijving: Probeer, als het lukt, een stukje te rennen (of sneller te lopen).

Waar op letten bij deze oefening: Een kleine versnelling  en een ren-beweging zijn soms gemakkelijker dan gewoon proberen te lopen. Dat is vergelijkbaar met mensen die bij normaal spreken stotteren, maar wel goed kunnen zingen. Ook deze oefening is ervoor bedoeld de hersenen opnieuw te leren normaal te bewegen.

Oefening 4.

Beschrijving: Ga stevig staan met uw voeten iets uit elkaar. Voel goed hoe uw voeten op de grond staan. Beweeg vervolgens uw bovenlichaam in een vast ritme van voor naar achteren en rol daarbij over uw voet naar voren en naar achteren. Begin voorzichtig. Ga vervolgens weer naar de rustpositie, en probeer dan van rechts naar links uw gewicht over uw benen te verdelen. Doe dit ook een aantal keer en ga dan weer terug naar de rustpositie. Zie het filmpje hiernaast.

Als u dit onder de knie hebt, kunt u het uitbouwen: u kunt deze op-en-neer beweging ook tijdens het lopen uitvoeren. Zie hiervoor het tweede filmpje.

Waar op letten bij deze oefening?

Het doel van deze oefening is om stabiele, rustige bewegingen te kunnen maken, zonder directe aandacht te hebben voor het lopen. Als u teveel op het lopen zelf let, worden de klachten vaak erger. Deze oefening probeert dat te omzeilen, door de focus op het op-en-neer bewegen tijdens het lopen.

Oefening 5.

Beschrijving: Loop door naar voren te glijden, houdt contact met de vloer met beide voeten, bouw dit langzaam uit naar normaal lopen. Zie de filmpjes hiernaast. (Filmpje 1 (bovenste van de 2): voeten blijven contact houden met de vloer, filmpje 2: voeten komen voorzichtig los van de grond bij iedere stap).

Waar op letten bij deze oefening?

Probeer steeds aandacht te hebben voor het contact van uw voeten met de grond. Probeer uw focus niet op de klachten, maar op de oefening te houden. Probeer iedere keer dat u de oefening doet te beginnen met constant contact met de vloer en dit uit te bouwen tot 'los' lopen zonder over de vloer te glijden. Gaat dat na het oefenen steeds beter? Doordat bij deze oefening de hersenen als het ware afgeleid worden om de oefening goed uit te voeren, kan het bewegen meer automatisch gebeuren, waardoor de klachten (kunnen) verminderen.  

Oefening 6.

Beschrijving: houdt kleine gewichtjes in beide handen en loop daarmee. Zie het filmpje hiernaast.

Waar op letten bij deze oefening: De oefening is bedoeld om de hersenen net op een andere manier te laten voelen wat het lichaam doet tijdens het lopen door de gewichten aan de armen. Dit kan helpen bij het aanleren van normaal bewegen.

© Al het materiaal op deze website staat onder copyright en mag zonder toestemming niet gekopieerd en gebruikt worden.