Voor alle oefeningen op deze website geldt dat ze vaak herhaald moeten worden, het liefst een aantal keren per dag. Aan het begin kunnen ze moeilijk zijn of zelfs onmogelijk lijken. Maar u zult merken dat in de loop van de tijd toch revalidatie van het lichaam en het zenuwstelsel in het bijzonder plaatsvindt.

Functionele schokken die af en toe optreden zijn moeilijker te behandelen met oefeningen dan tremor (trillingen). Dat heeft ermee te maken dat de klachten er ook vaak niet zijn. Als u de klachten voelt aankomen (ook al is dat maar een heel kort moment), is dat een ingang voor de aanpak van de schokken. Algemene ontspanningsoefeningen en oefeningen die zorgen dat u de controle over het bewegen weer terugkrijgt, zijn ook geschikt om te doen als u op dat moment geen schokken heeft. 

Waarschuwingssignalen

Als u voorafgaand aan de klachten waarschuwingssignalen ondervindt, zelfs als deze maar heel kort of heel minimaal zijn, kunt u afleidingstechnieken gebruiken om de schokken af te wenden. Hiervoor kunt u de technieken gebruiken die staan beschreven bij dissociatieve aanvallen. 

Sommige patiënten hebben het gevoel dat ze daarmee de schokken uitstellen en die schokken later allemaal achter elkaar heviger terugkomen. Dat lijkt zo aan het begin, maar als u blijft proberen is dit toch de manier om de 'gewoonte' van de hersenen te doorbreken.

Klik hier voor de behandeling bij aanvallen

Voorkom vermijding

Verwacht u de schokken in bepaalde situaties? Verwacht u bijvoorbeeld voor u naar bed gaat dat de klachten zullen komen als u stil ligt, of denkt u voor u de deur uit gaat vaak dat de aanvallen vast gaan komen op het meest drukke, ongunstige moment in de supermarkt? Als u heel sterk verwacht dat de klachten zullen optreden, doen ze dat soms ook, zelfs als u dat juist niet wilt. Dat heet een 'geconditioneerde respons' en past bij 'gewoontes' van de hersenen. Als u probeert die gedachten aan te pakken (iets wat ontzettend moeilijk is), dan kan dat soms invloed hebben op het voorkomen van de klachten.

Hieronder volgen oefeningen voor schokken in het bovenlichaam. Als u geen schokken in het bovenlichaam hebt, maar alleen schokken in de benen, kunt u naar deze pagina gaan. 

Schokken in het bovenlichaam

Oefening 1.

Beschrijving: Probeer om een bewuste grote beweging met de aangedane arm te maken, alsof u een orkest dirigeert. Verander dan de bewegingen naar een wijdere en langzamere beweging, totdat uw arm weer in de rustpositie is. Concentreer op de grote beweging (bv. in een spiegel) Zie het filmpje hiernaast.

 

Waar op letten bij deze oefening?

Deze oefening is bedoeld om controle over de beweging te krijgen. Stoppen uw schokken tijdens deze beweging? Blijven ze even weg? Blijf dit oefenen om te zien of het helpt om meer controle te krijgen. U kunt deze oefening inzetten om meer controle te krijgen en het helpt u ook om te zien dat een indirecte grote beweging, de schokken kan beïnvloeden.

Oefening 2.

Beschrijving: Probeer in zittende en vanuit staande houding verschillende objecten op te pakken. Vanaf de tafel, maar ook vanaf de grond, gebruik hiervoor objecten van verschillende grootte. Zie hiernaast het filmpje.

 

Waar op letten bij deze oefening? 

Deze oefening is ervoor bedoeld om te trainen in een normale houding aannemen, en controle over bewegingen te krijgen. Lukt het deze oefening te doen in een normale houding?

Andere oefeningen

Er zijn een aantal oefeningen die patiënten met tremor kunnen helpen. Mogelijk zijn die voor u ook geschikt. Kijk op de pagina voor tremor, bijvoorbeeld naar oefening 3.

© Al het materiaal op deze website staat onder copyright en mag zonder toestemming niet gekopieerd en gebruikt worden.