Voor alle oefeningen op deze website geldt dat ze vaak herhaald moeten worden; het liefst een aantal keren per dag. Aan het begin kunnen ze moeilijk zijn of zelfs onmogelijk lijken. Maar u zult merken dat in de loop van de tijd toch revalidatie van het lichaam en het zenuwstelsel in het bijzonder plaatsvindt.

Op deze pagina staan de oefeningen voor tremor in benen/voeten, op de vorige pagina staan de oefeningen voor tremor in benen/voeten of tremor van de romp/hoofd. 

 

Oefeningen tremor benen/voeten

Oefening 1

Beschrijving: Ga met twee benen naast elkaar staan en beweeg vervolgens heen en weer, waarbij u uw gewicht steeds van het ene naar het andere been verplaatst. Begin met hele kleine bewegingen. Wissel dit af met beweging van voor naar achter terwijl u met beide benen op de grond staat. Als het trillen vermindert, probeer dan langzaam stil te staan en kijk of het trillen daarmee even weg blijft. Probeer dit iedere keer langer vol te houden. Zie de filmpjes hiernaast.

U hoeft de beweging niet zo groot te maken als in de filmpjes als dat niet lukt: kleine bewegingen waarbij u uw gewicht verplaatst van zij naar zij of van voor naar achter, zijn ook voldoende.

Waar op letten bij deze oefening? 

Deze oefening is erop gericht om meer controle over beweging te krijgen. Door te proberen de tijd zonder trillingen te verlengen, kunt u meer controle over het trillen krijgen.

Oefening 2

Beschrijving: Bij trillen in één been of voet: Ga zitten en zet uw benen naast elkaar.  Maak dan met uw niet-aangedane voet een ritmische tikkende (tappende) beweging (dat kan op twee manieren, zie de twee filmpjes hieronder). Probeer dit om te wisselen met de voet waarvan u klachten heeft.

Bij trillen van beide benen/voeten: gebruik uw handen om het ritme te tikken.

De volgende stap in de oefening is om precies in het juiste ritme mee te tikken met het ritme in het filmpje of met een ritme dat een vriend/familielid tikt. De vriend moet beginnen met een vast ritme, en dan variëren, door steeds sneller en langzamer te gaan. U tikt steeds zo goed mogelijk mee. Zie de filmpjes hieronder.

Waar op letten bij deze oefening? 

Bij functionele tremor gaat vaak het ritme van de tremor meedoen met het tikken van de andere voet. Vooral als dat een moeilijkere opdracht is (zoals wisselen van ritme). Soms stopt zelfs het trillen tijdens deze oefening in de goede voet. Als het ritme van uw functionele tremor verandert of verdwijnt met het ritme van het tikken, kunt u merken dat het mogelijk is om het 'externe' ritme wat nu overgenomen is door uw aangedane voet nog verder te verlagen tot het misschien zelfs stopt. Het geeft u een manier om controle over de tremor te krijgen. Essentieel is dat u zich goed concentreert op het ritme wat u moet aanhouden.

Oefening 3.

Beschrijving: Ga zitten, zet de voeten naast elkaar. Span om de beurt spieren aan: beweeg om dit te doen de voet op en neer  Zie het filmpje hiernaast.

Waar op letten bij deze oefening?

Functionele tremor ontstaat vaak omdat meerdere spieren tegelijk samentrekken. Als u leert om langzaam uw spieren om de beurt te ontspannen kan dat helpen om controle te krijgen. Kijk in de spiegel terwijl u dit doet; dat kan helpen om de hersenen te leren waar het fout gaat.

Oefening 4.

Beschrijving: Als uw benen onrustig blijven als u zit, oefen dan met uw voeten plat op de grond en houdt ze daar zo lang mogelijk. Probeer het contact met de grond goed te voelen. Dat kan heel vreemd aanvoelen.

Waar op letten bij deze oefening?

De oefening helpt om uw hersenen opnieuw aan te leren wat de normale stand is.

Oefening 5.

Beschrijving: Varieer het stil zitten ook met opstaan uit de stoel en weer gaan zitten. Tijdens het opstaan kijkt u in de spiegel en let u erop dat u uw knieën recht naast elkaar heeft en uw gewicht goed over beide benen verdeeld is. Ga dan zo netjes en recht mogelijk staan, terwijl u steeds in de spiegel kijkt. Gebruik niet teveel de armsteunen om omhoog te komen. Als u recht staat, probeer ook dan het contact met de grond goed te voelen, de knieën en de heupen recht te houden en het gewicht op beide benen te laten. Ga vervolgens weer netjes zitten (kijk hierbij ook niet omlaag maar in de spiegel!).

Waar op letten bij deze oefening? 

Probeer niet teveel aandacht aan schokken of trillingen te besteden, maar focus op het correct gaan zitten en staan. Dit kan helpen om de trillingen te onderdrukken (omdat uw aandacht is bij bewegen op zichzelf, niet op onderdrukken van de tremor).

© Al het materiaal op deze website staat onder copyright en mag zonder toestemming niet gekopieerd en gebruikt worden.