Oefening 1.

Beschrijving: Probeer op handen en voeten te kruipen, waarbij u ook uw handen en armen inzet, zonder dat u er steeds helemaal doorheen zakt. Zie het filmpje hieronder.

 

Waar op letten bij deze oefening?

Probeer uw aandacht te houden bij het kruipen en het behouden van evenwicht. Probeer een rechte houding te behouden. De oefening is ervoor bedoeld om de arm of hand die aangedaan is, in te zetten bij een normale beweging. Het doel is om de hersenen opnieuw te trainen automatische/normale bewegingen te gaan maken.

Oefening 2.

Beschrijving: Ga op de knieën en handen zitten en beweeg dan één voor één een arm naar voren en weer terug, en een been naar achteren en weer terug. Houdt de uitgangspositie stabiel en uw rug recht tijdens de oefening. Zie het filmpje hieronder.

 

Waar op letten bij deze oefening?

Ook deze oefening is ervoor bedoeld om de hersenen te trainen in het maken van automatische bewegingen, en op die manier de verlamming tegen te gaan.

Adviezen

  1. Gebruik zoveel mogelijk de aangedane arm om zaken tegen te houden, bijvoorbeeld om het papier vast te houden bij schrijven, of het bord bij eten. Op die manier zet u onbewust of door middel van reflexen in de arm toch de spieren in de verlamde arm of hand in.

  2. Probeer de arm zoveel mogelijk te blijven bewegen. Houdt hem niet stil tegen uw lichaam aan, of steeds in dezelfde positie. Als u de arm weinig gebruikt, is het gevaar dat de spieren kleiner worden en u op den duur de spieren helemaal niet meer kunt bewegen.

© Al het materiaal op deze website staat onder copyright en mag zonder toestemming niet gekopieerd en gebruikt worden.