Voor alle oefeningen op deze website geldt dat ze vaak herhaald moeten worden, het liefst een aantal keren per dag. Aan het begin zullen ze moeilijk zijn of zelfs onmogelijk lijken. Maar u zult merken dat in de loop van de tijd toch revalidatie van het lichaam en het zenuwstelsel in het bijzonder plaatsvindt.

Bij de oefeningen die gaan over verlamming/zwakte ligt het erg aan de ernst van de aandoening welke oefeningen er mogelijk zijn. Sommige oefeningen zijn zittend, anderen staand. U kunt dit uitbouwen naar mate het beter met u gaat.

Behandeling verlamming been

Oefening 1.

Beschrijving: Zoek een omgeving op waar u relatief veilig kunt gaan staan (een plek zonder scherpe tafelpunten in de buurt) en ga op beide voeten staan. Voel goed hoe uw voeten op de grond staan. Beweeg vervolgens uw bovenlichaam in een vast ritme van voor naar achteren en rol daarbij over uw voet naar voren en naar achteren. Begin voorzichtig. Ga vervolgens weer naar de rustpositie en probeer dan van rechts naar links uw gewicht over uw benen te verdelen. Doe dit ook een aantal keer en ga dan weer terug naar de rustpositie. Als dit moeilijk gaat, kunt u ook de voeten plat op de grond houden en alleen het gewicht voorzichtig van de ene naar de andere kant bewegen. Zie de filmpjes hiernaast.

Waar op letten bij deze oefening?

Probeer niet te veel te denken aan de verlamde voet/het verlamde been, maar probeer te focussen op de oefening. Op die manier worden de hersenen getraind om automatische normale bewegingen te maken.

Oefening 2.

Beschrijving: Kruip op handen en voeten. De volgende stap is om te proberen alleen op uw knieën voort te bewegen (dus omhoog komen op de knieën vanuit de kruiphouding).

 

Waar op letten bij deze oefening?

Probeer te letten op het behouden van balans tijdens de oefening. Lukt het om op die manier spieren te gebruiken die bij andere bewegingen verlamd zijn? Deze oefening is ervoor bedoeld om stap voor stap de kracht op te bouwen en normaler te gaan bewegen.

Oefening 3.

Beschrijving: Ga op een stoel zitten, zet beide voeten naast elkaar. Probeer vervolgens uw verlamde been in de lucht te tillen. Dat gaat waarschijnlijk moeilijk, of niet. Zet uw verlamde been weer terug en doe nu uw niet-verlamde been omhoog. Houdt uw been goed omhoog en concentreer op het goede been.

 

Waar op letten tijdens deze oefening?

Merkt u dat er iets gebeurt met uw verlamde been terwijl u uw goede been optilt? Bij een functionele verlamming spannen de spieren in het verlamde been aan als de spieren in het andere been aanspannen. U kunt dit beter merken door uw hand onder uw verlamde been op de stoel te leggen. Als u zich goed concentreert op het ‘goede’ been dat in de lucht is, zult u merken dat de spieren in uw verlamde been samentrekken. Dat helpt u om te begrijpen dat er geen permanente schade is: bewegen is mogelijk. Daarnaast wordt het voor de hersenen onbewust op deze manier ook duidelijk dat normale beweging mogelijk is.

Als er iemand is die u kan helpen, kunt u proberen om te lopen zonder hulpmiddelen, maar met hulp waar nodig. Probeer dit te doen met zo min mogelijk ondersteuning. Dat klinkt natuurlijk lastig, maar op die manier komt u het snelste weer in de normale loopsituatie.

Als deze oefeningen goed gaan, kunt u een aantal oefeningen uit de categorie verlamming enkel’ op de volgende pagina proberen.

© Al het materiaal op deze website staat onder copyright en mag zonder toestemming niet gekopieerd en gebruikt worden.