Oefening 1

Beschrijving: Probeer tijdens het lopen een liedje te zingen of zachtjes te  neuriën of bijvoorbeeld sommen te maken.

Waar op letten bij deze oefening?

Merkt u dat zingen/neuriën of een afleidende taak doen in uw hoofd (zoals sommen maken) helpt om meer 'automatisch' en daardoor normaler te lopen? De oefening is bedoeld om de hersenen weer normaal bewegen aan te laten leren. U kunt de oefening wellicht toepassen in verschillende situaties, en ook proberen of u het normale lopen vol kunt houden als u even stopt met de oefening. Probeer dat uit te bouwen.

Oefening 2.

Beschrijving: Probeer achteruit te lopen.

Waar op letten bij deze oefening?

 In de hersenen heeft achteruit lopen een ander 'programma' dan vooruit lopen. Het kan zijn dat achteruit lopen meer automatisch gaat, en gemakkelijker is. Natuurlijk kunt u niet vervolgens altijd achteruit lopen. Deze oefening is bedoeld om te leren en aan te voelen dat er niets kapot is.  Als achteruit lopen kan, kan vooruit lopen ook. Niet alleen bewust, maar ook onbewust heeft dat effect: de hersenen bemerken ook dat dat goed gaat. Het helpt dus om de hersenen te trainen in normaal lopen.

Oefening 3.

Beschrijving: Ga stevig staan met uw voeten iets uit elkaar. Voel goed hoe uw voeten op de grond staan. Beweeg vervolgens uw bovenlichaam in een vast ritme van voor naar achteren en rol daarbij over uw voet naar voren en naar achteren. Begin voorzichtig. Ga vervolgens weer naar de rustpositie en probeer dan van rechts naar links uw gewicht over uw benen te verdelen. Doe dit ook een aantal keer en ga dan weer terug naar de rustpositie. Zie de filmpjes hiernaast.

Als u dit onder de knie hebt, kunt u het uitbouwen: u kunt deze op-en-neer beweging ook tijdens het lopen uitvoeren. Zie hiervoor het tweede filmpje.

Waar op letten bij deze oefening?

Het doel van deze oefening is om stabiele, rustige bewegingen te kunnen maken, zonder directe aandacht te hebben voor het lopen. Als u teveel op het lopen zelf let, dan worden de klachten vaak erger. Deze oefening probeert dat te omzeilen, door de focus op op-en-neer bewegen tijdens het lopen.

Oefening 4.

Beschrijving: Loop door naar voren te glijden, houdt contact met de vloer met beide voeten, bouw dit langzaam uit naar normaal lopen. Zie de filmpjes hiernaast. (Filmpje 1 (bovenste van de 2): voeten blijven contact houden met de vloer, filmpje 2: voeten komen voorzichtig los van de grond bij iedere stap).

Waar op letten bij deze oefening?

Probeer steeds aandacht te hebben voor het contact van uw voeten met de grond. Leg de focus niet op de klachten, maar op de oefening. Probeer iedere keer dat u de oefening doet te beginnen met constant contact met de vloer, en dit uit te bouwen tot 'los' lopen zonder over de vloer te glijden. Gaat dat na het oefenen steeds beter? Doordat bij deze oefening de hersenen als het ware afgeleid worden om de oefening goed uit te voeren kan het bewegen meer automatisch gebeuren, waardoor de klachten (kunnen) verminderen.

Klik om verder te gaan naar de behandeling van de verlamming van de arm/hand.

© Al het materiaal op deze website staat onder copyright en mag zonder toestemming niet gekopieerd en gebruikt worden.