Als u ’s nachts inderdaad moeilijk in slaap komt, of slecht doorslaapt, zijn er oplossingen die u misschien nog niet geprobeerd hebt:

  • Slaap op vaste tijden. Houd een vast ritme van naar bed gaan en opstaan aan, waarbij u iedere dag rond dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat.

  • Creëer een omgeving die u rustig maakt. Eigenlijk mag de slaapkamer alleen gebruikt worden voor slapen, niet voor tv kijken bijvoorbeeld. Zorg ook dat de kamer niet te koud of te warm is en zo mogelijk dat er niet teveel lawaai of licht aanwezig is. Leg bij voorkeur ook niet uw mobiele telefoon en/of iPad naast uw bed. 

  • Meer lichaamsbeweging. Regelmatige, gemiddelde inspanning zoals zwemmen of wandelen of fietsen kan helpen om de stress van de dag te verminderen. Maar: doe niet aan lichaamsbeweging vlak voor u naar bed gaat.

  • Probeer minder koffie, thee of andere stimulerende middelen te gebruiken in de avond. Warme melk is juist goed om de slaap te bevorderen.

  • Eet en drink niet teveel vlak voor het slapen. Gebruik ook niet teveel alcohol: hiervan valt men wel makkelijker in slaap, maar het doorslapen gaat slechter.

  • Rook niet. Roken is slecht voor slapen: rokers vallen minder snel in slaap, worden vaker vroeg wakker en hebben vaker het gevoel niet goed geslapen te hebben.

  • Probeer te ontspannen voor u naar bed gaat. Neem een warm bad, luister naar rustige muziek of doe yoga of iets dergelijks.

  • Probeer niet te tobben. Als u zich erg druk maakt kan het helpen een lijst te maken voor de volgende dag met alles waar u over nadenkt, zodat u het op dat moment even uit uw hoofd kan zetten.

  • Probeer er niet over in te zitten als u niet kunt slapen, maar kom uit bed en ga iets doen wat u ontspant. Ga weer naar bed als u zich opnieuw moe voelt.

© Al het materiaal op deze website staat onder copyright en mag zonder toestemming niet gekopieerd en gebruikt worden.